Music and Sustainability (Aktuelle und historische Themenfelder der Ethnomusikologie 2)
Datum: | 29.04.2022, 10:00 - 12:00 Uhr |
Kategorie: | Blockseminare, B, C |
Ort: | Residenzplatz 2 (Residenz), Hörsaal III |
Veranstalter: | Ethnomusikologie // Fachbereich: Ethnomusikologie |
Vortragende: | Prof. Dr. Nepomuk Riva |
In der Universal Declaration on Cultural Diversity (2001) und der Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage (2003) stehen die Bewahrung des kulturellen Erbes der Menschheit im Mittelpunkt. Bei den Sustainable Development Goals (SDG) der UN (2015) werden dagegen kulturelle Praktiken nur am Rande erwähnt und der Beitrag von künstlerischen Aktivitäten zu globalen Nachhaltigkeitsprozessen gar nicht erst erwähnt. Dabei ist der angestrebte gesellschaftliche Transformationsprozess ohne künstlerische Vermittlung der Themen gar nicht vorstellbar. Das Seminar gibt eine Einführung in die Theorien zu kultureller Nachhaltigkeit, musikalischer Nachhaltigkeit und zu Ecomusicology. Anhand von Fallbeispielen aus internationalen Forschungen sollen die Studierenden lernen, Fragen der kulturellen Nachhaltigkeit in ihrer eigenen Lebenswelt kritisch zu diskutieren und zwischen ökonomischen, sozialen, ökologischen und kulturellen Ebenen zu unterscheiden. Sie sollen in der Lage sein, die kulturellen Dimensionen in den SDGs zu benennen und argumentativ zu begründen.
[The Universal Declaration on Cultural Diversity (2001) and the Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage (2003) focus on the preservation of humanity's cultural heritage. In the UN Sustainable Development Goals (SDG) (2015), on the other hand, cultural practices are rarely mentioned and the contribution of artistic activities to global sustainability processes is not mentioned at all. Yet the desired social transformation process is not even conceivable without artistic mediation of the issues. The seminar introduces the theories of cultural sustainability, musical sustainability and eco musicology. Using case studies from international research, students should learn to critically discuss issues of cultural sustainability in their own lifeworld and to distinguish between economic, social, ecological, and cultural levels. They should be able to name the cultural dimensions in the SDGs and justify them argumentatively.]
This lecture takes place on a weekly basis.
For registration and further information please visit WueStudy.
The lecture can be credited as a B or C point for the >intercultural certificate or for the >sustainability certificate.